مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» استاندارد-اجباری-برای-375-گروه-کالایی

دنیای اقتصاد: فهرست اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد شامل 375 گروه کالایی است که شامل محصولات غذایی، بهداشتی، صنعتی، بهداشتی، پوشاک و کفش، محصولات معدنی، لوازم خانگی، خودرو و وسایل جانبی، قطعات خودرو و تجهیزات الکترونیکی می‌شود.

در لیست اعلام شده از سوی این سازمان برای برخی از کالای وارداتی اخذ استاندارد اجباری الزامی است و برخی دیگر مشمول استاندارد اجباری نمی‌شوند، اما این گروه کالایی برای ورود به کشور باید تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی را دریافت کنند.

از سوی دیگر، درخصوص کالاهایی که در بسته‌بندی بر استریل یا بهداشتی بودن کالا اشاره شده باشد، علاوه بر استاندارد‌های اجباری باید تست میکروبی نیز صورت گیرد که این کالا بیشتر در ردیف کالاهای بهداشتی و درمانی قرار دارند. همچنین آزمون ویژگی‌ها در مواد غذایی نیز شامل آزمون‌های فیزیکی، شیمیایی، میکروبی، بسته‌بندی و بیولوژی خواهد بود.

از سوی دیگر، درخصوص انواع لوازم و وسایل برقی خانگی و ابزارهای برقی دستی باید از نظر ایمنی الکتریکی نیز آزمون شوند.

در گزارش منتشر شده از سوی این سازمان آمده است: در اجرای مفاد ماده «2» و «3» قانون ارتقای کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب سال 89 مجلس و مفاد تبصره 2 ذیل ماده «6» قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران مصوب سال 71، همچنین مصوبات شورای عالی استاندارد، کیفیت کلیه کالاهای صنعتی، خودروها، قطعات خودرویی و کالاهای مصوب شورای عالی استاندارد کالای وارداتی به کشور باید به تایید سازمان ملی استاندارد ایران برسد.

به همین دلیل واردات، تمرکز، توزیع و فروش این‌گونه کالاها باکیفیت پایین تر از استانداردهای مورد قبول یا ضوابط فنی اعلام شده از طرف سازمان، ممنوع است.

همچنین ورود کالاهای مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری به کشور موکول به اخذ گواهینامه ارزیابی انطباق Certificate of Conformity (COC) از سازمان ملی استاندارد ایران خواهد بود.

کالاهای ممنوع وارداتی

در فهرست اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران آمده؛ ورود برخی از لوازم خانگی برقی با گرید پایین‌تر از B و A ممنوع است. در این خصوص می‌توان به بخاری برقی خانگی اشاره کرد؛ همچنین بخاری گازسوز دودکش دار و بدون دودکش نیز مشمول نصب برچسب انرژی خواهد بود.

 

براساس این گزارش، کولرهای گازی نیز مشمول برچسب انرژی بوده و ورود آنها با گرید پایین‌تر از Aو B ممنوع است و همچنین استاندارد ایمنی الکتریکی نیز اجباری خواهد بود، اما کولرهای گازی پرتابل مشمول مقررات بر چسب انرژی نمی‌شوند.

علاوه بر کولرهای گازی، آبگرمکن‌های برقی مخزن‌دار نیز براساس فهرست اعلام شده مشمول برچسب انرژی بوده و ورود آنها با گرید پایین‌تر از Aو B ممنوع است.

اقلام نامبرده در فهرست کالاهای مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری «نصب بر چسب انرژی»، علاوه بر رعایت استاندارد مورد قبول مرتبط، ملزم به رعایت معیار و مشخصات فنی مصرف انرژی بوده و باید دارای برچسب انرژی باشند.

در این گزارش آمده برچسب انرژی جزو نشانه‌گذاری کالا محسوب می‌شود و قبل از ورود کالا به گمرکات کشور باید در کشور مبدا روی کالا نصب شود (برچسب انرژی باید بر اساس استاندارد ملی مربوطه و بدون حک لوگوی سازمان ملی استاندارد ایران در آن باشد).

همچنین براساس فهرست منتشر شده واردات لوازم و تجهیزات برقی مشخص شده در فهرست مذکور با رتبه انرژی پایین‌تر از AوB ممنوع است.

از سوی دیگر، براساس این گزارش ورود موتورهای دیزلی خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی از نظر تعیین معیار مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی از دی ماه سال جاری مشمول استاندارد اجباری خواهند بود.

اما سازمان ملی استاندارد برای این گروه کالایی استثنایی نیز در نظر گرفته که شامل موتورهای دیزلی می‌شود

درخصوص تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی نیز فقط کالاهای نو مشمول استاندارد اجباری بوده و علاوه بر استانداردهای اجباری درخصوص این کالا باید از نظر اصول و علائم ایمنی نیز بررسی شود.

در گزارش منتشر شده آمده برای تراکتورهای کشاورزی دارای تایید نوع از سازمان ملی استاندارد ایران فقط بازرسی فیزیکی و بررسی اصول و علائم ایمنی و برای تراکتورهای کشاورزی فاقد تایید نوع آزمون‌های عملکردی و اصول و علائم ایمنی انجام می‌شود.

در لیست اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد درخصوص ماشین‌آلات چاپی نیز قید شده که کلیه ماشین‌آلات چاپی با کاربردی اداری مورد استفاده برای چاپ به وسیله صفحات، سیلندرها و سایر اجزای چاپی، سایر چاپگرها، ماشین‌های کپی و ماشین‌های فکس، قطعات و ملحقات مربوطه مشمول استاندارد اجباری خواهند بود.

در این گزارش این نکته نیز مدنظر قرار گرفته که امکان آزمون الکتروموتور جارو برقی، الکتروموتورهای با توان خروجی کمتر از 10 وات، میکروموتورهای ولتاژ و توان پایین (مانند موتورهای مورد استفاده در اسباب بازی‌ها و وسایل صوتی و تصویری) و الکتروموتورهای پنکه سقفی و ژنراتور در داخل کشور وجود ندارد؛ بنابراین درخصوص این کالا نیز باید در مبداء بازرسی و توسط شرکت های بازرسی برای آنها گواهینامه (Certificate of Inspection) COI صادر و ارائه شود.

درخصوص کالاهایی که «مدت زمان آزمون آنها طولانی» است نیز به منظور جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و افزایش رتبه کشور در تجارت فرامرزی آمده است: بهتر است برای این نوع از کالاها بازرسی در مبدا و توسط شرکت های بازرسی برای آنها گواهینامه (COI) صادر و ارائه شود. در این خصوص می‌توان به تجهیزات خودروهای امدادی اشاره کرد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده هنگام صدور گواهینامه انطباق توسط اداره کل استاندارد استان (COC) برای تایرهای خودرو نباید بیشتر از یک سال از زمان تولید آنها گذشته باشد.

درخصوص مواد اولیه غذایی نیز هنگام صدور گواهینامه انطباق توسط اداره کل استاندارد استان (COC) باید حداقل یک دوم از مدت زمان اعتبار مصرف آنها باقی مانده باشد.

این مدت زمان برای کالاهایی که مدت زمان اعتبار مصرف دارند (از قبیل انواع باتری، مواد غذایی آماده مصرف و...)، باید حداقل دو سوم مدت زمان اعتبار مصرف آنها باقی مانده باشد. تاریخ اجرای استاندارد اجباری این گروه کالاها از ابتدای دی ماه سال جاری خواهد بود.

سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص خودروهای مستعمل (به استثنای خودرو‌هایی که دارای مجوز بند ه ماده 163 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه هستند) هیچ‌گونه اظهار نظری نمی‌کند، اما آزمون‌های مربوط به سایر کالاهای وارداتی مستعمل (به استثنای خودرو) روی یک به یک کالاهای محموله به‌صورت صددرصدی صورت خواهد گرفت.

در فهرست اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد سه گروه کالایی جدید شامل قطعات دوچرخه با 6 زیر گروه، دستگاه‌های ضبط یا پخش ویدئو با 2 زیر گروه و انواع بلبرینگ مورد مصرف خودرو با 7 زیر مجموعه اضافه شده و علاوه بر گروه‌های کالایی جدید 24 زیر گروه جدید نیز به این لیست اضافه شده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملی استاندارد لیست کالاهای جدید اضافه شده به این فهرست از ابتدای دی ماه سال جاری به گمرکات کشور اظهار خواهد شد و مشمول نظارت‌های این سازمان قرار خواهد گرفت.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده